FAQ
częste pytania
1. Czy gry są odpowiednie dla dzieci 3-letnich lub młodszych?
NIE, gry są przeznaczone dla dzieci powyżej 3 lat. Zawierają małe przedmioty, które mogą być niebezpieczne dla małych dzieci. Występuje ryzyko zadławienia! Pamiętaj, aby nie zostawiać dzieci w każdym wieku z grą bez dozoru osób dorosłych. Warto zadbać o ich bezpieczeństwo.
2. Dzieci w jakim wieku mogą rozpocząć naukę?
Minimalny wiek do rozpoczęcia nauki liczenia według metodologii Tawa Pukllay® dla większości dzieci to 5-6 lat. Przy czym zazwyczaj metodę łatwiej przyswajają 5-latki, których wiek zbliża się do 6 lat. Warto dodać, że w Peru są dzieci 4 letnie, które świetnie opanowały zasady wszystkich gier.
3. Czy dzieci dadzą radę same nauczyć sie zasad gry?
Starsze dzieci tak, ale te młodsze będą potrzebować wsparcia osoby dorosłej, chociażby w przeczytaniu książki wyjaśniającej zasady gier. Trudno tu powiedzieć jaki jest wiek graniczny, bo dzieci są bardzo różne. Umownie można przyjąć, że już przeciętny uczeń klasy 3 szkoły podstawowej powinien dać radę sam ze zrozumieniem przeczytać instrukcję i nauczyć się rozwiązywania łamigłówek.
4. Czy dzieci muszą umieć liczyć w pamięci, aby grać w gry?
Do grania w gry Inków nie są potrzebne żadne umiejętności obliczeniowe. Natomiast może się przydać umiejętność przeliczania do 10 na etapie przechodzenia od gier do rachowania. Umiejętność ta nie jest wymagana, ale znacznie ułatwia zapisywanie liczb przez dziecko.
5. Na filmie wyjaśniającym przebieg gry nie ma mowy o liczeniu. Gdzie i kiedy pojawia się rachowanie w grze?
Pierwszy etap nauki polega wyłącznie na opanowaniu reguł gry. Każdy gracz (i dorosły i dziecko) powinien przyswoić najpierw wszystkie zasady rządzące porządkowaniem zwierząt i rozwiązać wszystkie łamigłówki z kart wyzwań. Gdy tak się stanie, to można przejść od zabawy zwierzętami do matematyki rachunkowej, bo zasady porządkowania żetonów na planszy są tożsame zasadami rachowania. Wszystko wyjaśnione jest w książce. Jest to prosty krok, który nie powinien sprawiać problemu wszystkim, którzy dobrze opanowali zasady gier i swobodnie rozwiązują łamigłówki z kart wyzwań.
6. Czy można nauczyć się liczyć na Yupanie bez poznania zasad gier?
Oczywiście, można tak zrobić, bo jak już wspomniane zostało to wyżej, zasady gier mają uzasadnienie matematyczne. Jednak trzeba pamiętać, że rachowanie zgodne z arabską koncepcją liczby wymaga od dzieci (zwłaszcza tych młodszych) sporych umiejętności rachunkowych. Rachowanie w formie gier może przyspieszyć nabywanie u nich tych umiejętności. Z drugiej strony zdarza się, że osoby dorosłe podczas poznawania zasad gier intuicyjnie odwołują się do zależności matematycznych. Ponadto liczenie w formie gier odbywa się szybciej, niż przy tradycyjnym podejściu do arytmetyki i jest mniej męczące. Dlatego sugerujemy, aby w pierwszej koleności poznać i przyswoić zasady gier, a potem przejść do arytmetyki.
7. W jakim zakresie liczbowym można rachować przy pomocy Yupany?
Liczydło pozwala dodawać i odejmować liczby 5-6 cyfrowe, mnożyć liczby, których iloczyn jest maksymalnie 6-cyfrowy oraz dzielić liczby, których iloraz jest maksymalnie 6-cyfrowy. Yupana umożliwia również wykonywanie działań na ułamkach dziesiętnych. Ale przy wykorzystaniu dwóch plansz zakres obliczeń można rozszerzyć do liczb 11 cyfrowych!
8. Dziecko opanowało zasady gier. W jakim zakresie liczbowym wprowadzać dzieciom rachunki na Yupanie?
Nie ma tu uniwersalnej odpowiedzi. Trzeba uważać z wprowadzaniem działań na dużych liczbach zwłaszcza młodszym dzieciom. Choć po poznaniu zasad gier, będą mogły dodawać i odejmować liczby 6 cyfrowe, to jednak nie będą rozumiały tak dużych liczb. Zakres działań na Yupanie można stopniowo rozszerzać wraz z oswajaniem się dziecka z system dziesiętnym, zwiększaniem jego świadomości liczb i nabywaniem kompetencji matematycznych innych niż rachowanie.
9. Czy gry sprawdzają się w pracy z dziećmi z deficytami rozwojowymi (dysleksja, dyskalkulia, niepełnosprawność intelektualna itp.)?
Sprawa jest złożona, bo deficyty rozwojowe mogą mieć różne nasilenie. Na pewno warto podejmować próby wprowadzania takich dzieci w świat rachunków różnymi metodami. Nasze doświadczenia w pracy z dziećmi dotkniętymi zaburzeniami rozwoju (w tym np. z dyskalkulią i niepełnosprawnością intelektualną) potwierdzają skuteczność metodologii Tawa Pukllay®. Również w Peru metoda ta jest z powodzeniem stosowana do uczenia takich dziećmi. Natomiast efekty, które uda się wypracować zależą od wielu czynników i trudno o uniwersalną opinię. Niżej film pokazujący zabawę matematyką, którą poprzedził etap nauki zasad gier. Liczy Antoś (z zespołem Downa).
10. Czy warto wprowadzać metodologię Tawa Pukllay® starszym dzieciom, które potrafią już liczyć?
Zdecydowanie tak. Gry są przecież świetnym sposobem na kreatywne spędzanie wolnego czasu. W gry można grać całą rodziną lub w wersji samotnika. Wraz z nabieraniem biegłości można skupiać się na skróceniu czasu i zminimalizowaniu ruchów za pomocą których rozwiązuje się łamigłówkę. Można organizować zawody w rozwiązywaniu łamigłówek na czas. A do tego potrzebna jest już strategia.
11. Czy gra sprawdza się podczas lekcji w szkole?
Oczywiście. Gra daje nauczycielowi nowe możliwości aktywizacji dzieci, a dzieciom poczucie, że nauka rachowania może być przyjemna. Gdy dzieci opanują zasady gier i wprowadzi im się elementy rachowaia na Yupanie, to będą mogły z pomocą gier Inków rozwiązywać zadania tekstowe wymagające rachowania na liczbach wielocyfrowych. Bez użycia tych gier, rozwiązanie zadań tego typu byłyby poza ich możliwościami.
12. Piszecie o grach, ale gdzie tu jest matematyka?
Poznając zasady „porządkowania” nasion na planszy Yupana, dzieci nieświadomie uczą się rachowania. Gdy dobrze opanują zasady gier i bez problemu będą radziły sobie z zadaniami z kart wyzwań, to wtedy należy pokazać dzieciom kontekst matematyczny. Ale co ważne, nie trzeba tego robić. Można poprzestać na samym graniu i dobrze się przy tym bawić.
13. Jak dużą wartość matematyczną mają gry Inków i zabawa w liczenie na Yupanie?
Yupana to narzędzie, które może wspomóc edukację matematyczną najmłodszych. To od rzemieślnika używającego narzędzia zależy, jak wykorzysta potencjał w nim ukryty. Może skupić się z dzieckiem na samym graniu. Ale może też pójść dalej i motywować dziecko do odkrywania liczb, porównywania ich, matematycznego sensu przemieszczania nasion na planszy, do optymalizacji ruchów. W końcu do przyjmowania odpowiednich strategii, które sprawiają, że rachunki na Yupanie staną się szybsze, prostsze i bardziej przemyślane. A odkryte podczas zabawy zależności między liczbami przydadzą się na kolejnych etapach kształcenia. W końcu yupana może służyć do wykonywania obliczeń na liczbach naturalnych i ułamkach dziesiętnych z zakresu szkoły podstawowej. Może też być narzędziem, które zastępuje kalkulator osobom z trudnościami w nauce matematyki.
14. Czy metoda Tawa Pukllay® nadaje się do nauki arytmetyki mentalnej?
Jest to jak najbardziej możliwe. Taki trening świetnie rozwija wyobraźnię. Jednak podobnie jak metoda sorobanu (japońskiego liczydła) wymaga wielu godzin treningu. Widzieliśmy jak peruwiańscy nauczyciele dodają w pamięci za pomocą Yupany liczby 3-4 cyfrowe.
15. Mam inne pytania?
Świetnie, napisz do nas. Postaramy się pomóc. Formularz kontaktowy – KLIKNIJ.