Przejdź do treści
Yupana Gry liczbowe Inków
Yuapna zestaw gier z peru
Szkolenie instruktorskie Asociation Yupanki
Pierwszy projekt pudelłka gier Inków

Testy pokazały, że naukę matematyki Inków można śmiało rozpoczynać od pracy z dziećmi 5 -letnimi, ale nie wszystkie dzieci w wieku 5 lat są gotowe na podjęcie nauki zasad gier w grupie. W niektórych przypadkach lepiej sprawdzała się u 5 latków metoda nauki indywidualnej. Dało się też zauważyć, że nieco więcej trudności z przyswojeniem zasad gry zazwyczaj miały osoby starsze, niż dzieci. Dotyczyło to sytuacji, gdy dorośli sami poznawali zasady. Nie należy tego jednak traktować jako wyznacznika i pewnika. Wiele zależy od możliwości poznawczych i zaciekawienia tematem Yupany.

Gra nie wywołała entuzjazmu wśród studentów edukacji wczesnoszkolnej, którzy mieli okazję ją testować.. Jej przydatność w procesie edukacyjnym ocenili najniżej ze wszystkich grup biorących udział w testach gry (wystawili ocenę 2). Jedna z grup studenckich stwierdziła, że gra jest trudna i adresowana wyłącznie do dorosłych. Opanowanie zasad gry zajęło im około 1,5 godziny. Studenci ci, ze względu na niechęć do matematyki, skupili się na samym rozwiązaniu łamigłówek i nie dotknęli zagadnień rachunkowych. Nie wiedzieli więc, że w rozwiązywaniu łamigłówek ukryty jest matematyczny sens. Wymagałoby to dalszej analizy zważywszy na fakt, że ci studenci za kilka lat będą uczyć dzieci z klas 1-3 edukacji matematycznej.

Na szczęście odmienne zdanie mają rodzice i same dzieci, a także studenci wydziałów technicznych. W ich ocenie gra jest świetna, a rosnąca trudność łamigłówek doskonale rozwija logiczne myślenie i umiejętności gracza. Sam krok przejścia od gier do rachowania nie sprawił problemów żadnej osobie, która chciała ten krok wykonać. Podczas grupowych zajęć pilotażowych były też zabawne sytuacje. Zajęcia skierowane były dla dzieci, ale zdarzało się, że na zajęciach zostawali rodzice i uczyli się liczenia metodą Inków razem ze swoimi pociechami. Dawało to dzieciom i rodzicom wiele frajdy, a nam motywacyjnego kopniaka😀.

Ocena gier Inków - wykres

Wszystkie osoby, które przekazały nam w informację zwrotną po testach gier Inków, dostrzegają matematyczny potencjał w nich drzemiący. To ważne, szczególnie z perspektywy dzieci, które mają trudności w uczeniu się matematyki. Ale gra spodobała się również tym dzieciom, które z matematyką nie mają żadnych problemów.

Przydatność gier Inków w nauczaniu matematyki

Po testach gier i rozmowach z dorosłymi testerami i dziećmi jawi się następujący problem. Zasady gier są proste, ale już skuteczny sposób podania ich grupie dzieci wymaga konkretnych umiejętności od nauczyciela. Łatwiej nauczyć dziecko zasad gry podczas spotkań indywidualnych niż grupowych. Nie da się zrobić tego po pobieżnym przejrzeniu książki z instrukcją, bo można zniechęcić dzieci. Nauczyciel musi te zasady dobrze opanować i swobodnie obsługiwać Yupanę. Dlatego też w trosce o wysoką skuteczność nauczania Asociation Yupanki w Peru przeprowadza certyfikowane szkolenia i egzaminy z metodyki gier Inków. Dzięki nim nauczyciel i rodzic może dogłębnie poznać zasady gier Inków i skuteczniej przekazywać je dzieciom.

Czy to koniec?

Właściwie to dopiero początek. Resztę tej historii będziecie pisać WY – rodzice, nauczyciele, dzieci. A my jako Yupana Polska postaramy się, by pokazywać, szkolić i popularyzować metodologię Tawa Pukllay®, bo widzimy w niej duży potencjał. Czy zostanie wykorzystany na szlakach edukacyjnych w kraju nad Wisłą? Zdajemy sobie sprawę, że metodologia Inków wywraca do góry nogami to, co wiemy o rachowaniu. Czy będziecie mieli odwagę skonfrontować tradycyjne rachunki z metodą Inków? Czy edukując dzieci będziecie mieli odwagę pójść pod wiatr? Pójść ścieżką w Polsce jeszcze nie udeptaną? Potrzeba do tego pewnie trochę szaleństwa, wszak już Arystoteles mówił, że: „Nie ma geniuszu bez ziarna szaleństwa”. No więc bądźcie edukacyjnymi szaleńcami!

Powodzenia!

Karol Sieńkowski, Yachachiq
Asociación Yupanki