Przejdź do treści

FAQ

częste pytania

1. Czy gry są odpowiednie dla dzieci  3-letnich lub młodszych?

2. Dzieci w jakim wieku mogą rozpocząć naukę?

Minimalny wiek do rozpoczęcia nauki liczenia według metodologii Tawa Pukllay® dla większości dzieci to 5-6 lat. Przy czym zazwyczaj metodę łatwiej przyswajają 5-latki, których wiek zbliża się do 6 lat. Warto dodać, że w Peru są dzieci 4 letnie, które świetnie opanowały zasady wszystkich gier.

Do grania w gry Inków nie są potrzebne żadne umiejętności obliczeniowe. Natomiast może się przydać umiejętność przeliczania do 10 na etapie przechodzenia od gier do rachowania. Umiejętność ta nie jest wymagana, ale znacznie ułatwia zapisywanie liczb przez dziecko.

7. W jakim  zakresie liczbowym można rachować przy pomocy Yupany?

Liczydło pozwala dodawać i odejmować liczby 5-6 cyfrowe, mnożyć liczby, których iloczyn jest maksymalnie 6-cyfrowy oraz dzielić liczby, których iloraz jest maksymalnie 6-cyfrowy. Yupana umożliwia również wykonywanie działań na ułamkach dziesiętnych. Ale przy wykorzystaniu dwóch plansz zakres obliczeń można rozszerzyć do liczb 11 cyfrowych!

8. Dziecko opanowało zasady gier. W jakim zakresie liczbowym wprowadzać dzieciom rachunki na Yupanie?

Nie ma tu uniwersalnej odpowiedzi. Trzeba uważać z wprowadzaniem działań na dużych liczbach zwłaszcza młodszym dzieciom. Choć po poznaniu zasad gier, będą mogły dodawać i odejmować liczby 6 cyfrowe, to jednak nie będą rozumiały tak dużych liczb. Zakres działań na Yupanie można stopniowo rozszerzać wraz z oswajaniem się dziecka z system dziesiętnym, zwiększaniem jego świadomości liczb i nabywaniem kompetencji matematycznych innych niż rachowanie.

9. Czy gry sprawdzają się w pracy  z dziećmi z deficytami rozwojowymi (dysleksja, dyskalkulia, niepełnosprawność intelektualna itp.)?

Sprawa jest złożona, bo deficyty rozwojowe mogą mieć różne nasilenie. Na pewno warto podejmować próby wprowadzania takich dzieci w świat rachunków różnymi metodami. Nasze doświadczenia w pracy z dziećmi dotkniętymi zaburzeniami rozwoju (w tym np. z dyskalkulią i niepełnosprawnością intelektualną) potwierdzają skuteczność metodologii Tawa Pukllay®. Również w Peru metoda ta jest z powodzeniem stosowana do uczenia takich dziećmi. Natomiast efekty, które uda się wypracować zależą od wielu czynników i trudno o uniwersalną opinię. Niżej film pokazujący zabawę matematyką, którą poprzedził etap nauki zasad gier. Liczy Antoś (z zespołem Downa).

10. Czy warto wprowadzać metodologię Tawa Pukllay® starszym dzieciom, które potrafią już liczyć?

Zdecydowanie tak. Gry są przecież świetnym sposobem na kreatywne spędzanie wolnego czasu. W gry można grać całą rodziną lub w wersji samotnika. Wraz z nabieraniem biegłości można skupiać się na skróceniu czasu i zminimalizowaniu ruchów za pomocą których rozwiązuje się łamigłówkę. Można organizować zawody w rozwiązywaniu łamigłówek na czas. A do tego potrzebna jest już strategia.

11. Czy gra sprawdza się podczas lekcji w szkole?

12. Piszecie o grach, ale gdzie tu jest matematyka?

13. Jak dużą wartość matematyczną mają gry Inków i zabawa w liczenie na Yupanie?

Yupana to narzędzie, które może wspomóc edukację matematyczną najmłodszych. To od rzemieślnika używającego narzędzia zależy, jak wykorzysta potencjał w nim ukryty. Może skupić się z dzieckiem na samym graniu. Ale może też pójść dalej i motywować dziecko do odkrywania liczb, porównywania ich, matematycznego sensu przemieszczania nasion na planszy, do optymalizacji ruchów. W końcu do przyjmowania odpowiednich strategii, które sprawiają, że rachunki na Yupanie staną się szybsze, prostsze i bardziej przemyślane. A odkryte podczas zabawy zależności między liczbami przydadzą się na kolejnych etapach kształcenia. W końcu yupana może służyć do wykonywania obliczeń na liczbach naturalnych i ułamkach dziesiętnych z zakresu szkoły podstawowej. Może też być narzędziem, które zastępuje kalkulator osobom z trudnościami w nauce matematyki.

Jest to jak najbardziej możliwe. Taki trening świetnie rozwija wyobraźnię. Jednak podobnie jak metoda sorobanu (japońskiego liczydła) wymaga wielu godzin treningu. Widzieliśmy jak peruwiańscy nauczyciele dodają w pamięci za pomocą Yupany liczby 3-4 cyfrowe.

Świetnie, napisz do nas. Postaramy się pomóc. Formularz kontaktowy – KLIKNIJ.